Monday, 21 December 2015

Cara Buat Donat Ala Big Aplle

Cara Buat Donat Ala Big Aplle

Assalamualaikum.... takku sangka sy mmg berbakat dalam membuat donat..... Alhamdulillah
Setelah hampir satu jam duduk dekat kaunter Big Apple, sy dapat byk ilmu tentang donat, bukan cara buat donat tetapi menghargai donat. Ramai betul peminat donat di KB Mall dan di TESCO berbaris panjang untuk beli. Sy...sebijipun tak beli...dr sini sy berazam untuk menghasilkan donat hampir setaraf Big Aplle...dekat2 la tu....
Berikut beberapa langkah terperinci untuk menghasilkan donat....fehhh ...sedaaap..

Bahan2 yg diperlukan
1 kg gandum
1/2 peket mauripan
Air suhu bilik
Majerin
Shotening
Susu Tepung
Gula
Garam

Cara-Caranya

Bancuh mauripan..... setakat pengalaman sy... sepeket mauripan jika disukat dapat 2 sudu
tapi untuk ini hanya satu sudu besar kita guna.... bancuh dan kacau hingga betul2 larut...


 Apabila dah larut sepenuhnya tambah 4 sudu susu tepung. Pada asasnya ada susu untuk roti tetapi agak kurang berkhasiat...jadi sy ambil susu penuh krim....ader la kalsium...bagus untuk tulang.
Setelah larut...biarkan bancuhan tadi berehat. Yis akan membiak dengan baik.
Anda boleh tambah susu jika suka lemak.


Gandum satu kg tadi ambil setengah cawan untuk dusting....( bahasa melayu aper yer...)
2 Sudu besar gula

Lepas tu 1 sudu kecil garam halus.
Gaul dgn sudu sampai rata.

4 sudu besar majerin

2 sudu besar shortening

Ramas dengan tangan. Pastikan tangan anda bersih dan kering.

Taraaa... inilah hasilnya..

Asingkan dua bahagian ...sama banyak.

Bahagian yang tinggal masukkan bancuhan mauripan tadi..

Menggunakan mug yang sama...tambah satu lagi air... 
kira mcm seperti nak bersihkan mug

Gaul dengan menggunakan sudu... kacau
Adunan agak cair...ok tak aper inilah rahsianya
proses ini mcm nak perbanyakkan yis roti
Kacau lagi sehingga sebati air dengan tepung...
berketul sikit2 ...tak aper..

tambah tepung yg diasing tadi sikit2...kacau
tambah sikit2 kacau
sikit2 kacau
sikit2 kacau
sehingga tepung habis
adunan terasa sedikit berat.
Ui sedikit lagi denga senduk.... sudu takut bengkok plak


Uli dengan tangan pulak dalam 5 hingga 8 minit
Proses ini agak cerewat...tepung banyak melekat kat tangan
...jangan tambah tepung...
jika terlebih tambah adunan akan kerasss..... tak jadi doh nnt...


Rehatkan dia selama 10 hinnga 20 minit dengan menggunakan kain lembab
Cara bergantung kepada anda...sy ikut capai jer... pinggan nasi pun jadi

Ni dia adunan doh kita...menjadi 2 kali ganda...

Uli semula adoh tersebut dengan ringan... 
cara uli yg betul dan tepat akan menentukan kualiti doh

Pada ketika ini tiada sisa yg melekat kat tangan...
doh sudah masak

dustingkan dulang anda
bekas mengayak canggih ....

Buat bulat2...mcm ni..
sais... bergantung pada sais tangan anda... heheee


Setelah siap...dustingkan doh tadi sekali lagi



Rehatkan dia... tutup dengan dulang atau apa2..janji tidak terdedah

Doh kita akan naik buat kali kedua....ini satu lagi rahsia
roti atau donat menjadi gebu...rehat sebelum digoreng


Dengan menggunakan jari...sila buat lubang...dan goreng
jika tak suka buat lubang...lenyekkan sedikit dan goreng
Anda boleh masukkan inti kacang atau kaya dan goreng 
tetapi ia tak jadi donat tetapi roti goreng...heheheeee

sejatkan dia

sejukkan dia..

Celupkan dan hiaskan dia
untuk topping...sila ke kedai kek yg ader jual readymade dipping dounat
macam2 rasa ader..
yg sy ni ader 2 jer capochino dan manggo


tengok dan lihat dulu sebelum makan..

Tengok sekali lagi....ambik gambar...

Beberapa dekoration yg bleh dibuat

Hayati sebelum dimakan donat itu..

selamat mencuba...
jika tak menjadi...usaha lagi
usaha lagi
usaha lagi
Insya Allah menjadi...

Wednesday, 2 September 2015

donat

Donat Besut

Assalamualaikum
Sy pada mulanya agak keberatan nak upload donat
yg sy hasilkan, nak kater sedap,.... 
aperlah sy jika dibandingkan dengan donat2 yg dihasilkan
oleh chef2...tapi.... donat sy mmg ader peminatnya...
anak2 sy.....setakat 4 biji biasa ajer...
sedap dan katanya...pandai papa buat donat.


untuk memulakan penghasilan donat yg best kita perlu memahami beberapa
aspek penting. Berikut adalah grafik utk memudahkan anda memahaminya.
sebelum sesuatu benda dihasilkan ( donat ) kita perlu menghasilkan doh.
penghasilan doh amat penting. Hanya sedikit perbezaan antara doh untuk donat, jjeput, chakuwey, roti goreng atau roti. Kreativiti amat penting.


Berikut adalah bahan2 yg diperlukan untuk menghasilkan 20 biji baby donat

setengah kilo gandum
2 sudubesar majerin
1 sudu besar shortening
1 sudu besar mauripan
1 mug air
2 sudu besar gula
setengah sudu kecil garam halus



Pertama bancuh mauripan dengan air suhu bilik
( pastikan bilik anda tidak terlalu panas dan tidak terlalu sejuk, 
suhu bilik yg tidak sesuai akan mengganggu tumbesaran yis )

anda boleh tambah susu tepung, jika anda suka..

 masukkan gula

masukkan garam

kacau hingga rata



'
asingkan sedikit tepung

masukkan majerin

 masukkan shortening


gaul....

masukkan sebiji telur.....buang kulit yer....gaul....

masukkan campuran mauripan tadi

gaul...biar rata...

tambah sedikit demi sedikit tepung yg telah diasingkan tadi
pada peringkat ini akan menentukan kualiti doh kita
menjadi atau tidak donat kita
jgn tambah byk sangat gandum itu...
nnt keras dohnya
doh perlu agak lembek dan lembut


haaaaa..mcm ni tiada sisa ditepi bekas...dan tidak melekat pada jari...
tanda doh sudah masak diuli
kekadang doh yg tidak cukup diuli akan menyebabkan donat
yg dihasilkan keras
rehatkan sekitar 20 hingga 25 minit...jgn terlalu lama
jika terlalu lama doh akan hilang gas...nnnt goreng tak naik2.
tutup dengan kain lembab atau ....aper tu   
yg plastik jernih lembut tu.... lupa plak namanye
sy guna kain lembab...klasik betul
tapi syaratnya jangan sampai tersentuh dengan doh....

selepas berehat...ini hasilnya naik 2 kali ganda.....jika tak naik
anda gagal dlm penghasilan donat......

tabur sedikit tepung atas dulang

bentukkan doh bulat mcm ni...bukan gontel tapi mcm org buat doh roti canai...

mcm ni caranya...

ala buat lebih kurang jer...

lepas tu tabur sedikit tepung diatasnya

mrnggunakan jari...bentukkan lubang...
soalan...kenapa donat berlubang
dan ader teka teki untuk nya...
apakah benda yg boleh dimakan hanya tepinnya tidak tengahnya
dua hari fikir....donat rupanya..
tepi mmg bleh makan tengah dah tak ader mcm maner nak makan

lps tu goreng....suhu api tak pasti plak..

sejukkan...dan tabur debu gula....
selamat mencuba....


jika nak buat chakuwey...caranya lebih kurang cuma
kena tambah air setengah mug lagi
dan telur ayam tidak digunakan
dan yg pasti chakuwey   tak ader lubang....hehehehe


Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | JCpenney Printable Coupons