Saturday, 17 January 2015

Cara Buat Roti Sarang Lebah


Roti Sarang Lebah

Assalamualaikum....saya cukup boring cuti sekolah yang panjang ditambah pula tiada tempahan perkhidmatan photografi....sy mempunya amat banyak masa terluang. Hujan musim tengkujuh....monsun cup... menghadkan lagi aktiviti luar. Aper nak buat yer.... jadi chef la pulak... Banyak juga menu yg saya pilih dan berjaya sy buat tapi yg ini paling menarik dan banyak tempahan. Ader kroni tanya macam mana nok buat ni.... best laaa....Jadi..ni dia langkah demi langkah sy tunjukkan cara buat roti sarang lebah...yg tiada lebah...hanya madu sahaja.... selamat mencuba...

Bahan

Roti
Gandum Hiproten 5 cawan
Baking Powder 1.5 sudu kecil
Garam Halus 1 sudu kecil
Gula Kasar 2 sudu besar
Air Kosong 1 cawan
Mauripan 0.75 sudu besar
Minyak Jagung 0.75 cawan
Yogurt Asli 0.75 cawan
Senyuman 1 ulas

Sos
Butter 0.5 inci
Gula Perang 1 cawan
Susu Cair 1 cawan
Esen Vanila 1 sudu kecil


Cara-caranya.....

Pertama tama ialah bancuh mauripan.... yis kering.. dengan air kosong


sukat gamdum....pastikan jgn terlebih. jgn getarkan cawan...letak cawan diam2...tuang gamdum perlahan2...... cukup tuang dalam loyan spt cara sy buat..... gandum yg lebih sukatan akan menyebabkan roti keras


masukkan baking powder tiga kali cholek spt model buat...cun kan..


kacau campuran baking powder...biar betul2 rata...
baru masukkan garam dan gula ....gaul biar rata

masukkan minyak jagung...

ramas supaya adunan lebih halus..

masukkan larutan mauripan gaul sedikit...

masukkan yogurt..uli dgn sudu...

uli dgn tangan supaya adunan lembut

terbalibalikkan adunan...tahap kritikal...menentukan roti anda lembut dan 
kekal lembut utk 2 hingga 3 hari

adunan yg baik...kurang sisa melekat kat jari... model ni mempunyai kelebihan yg istimewa... adunan mesti menjadi....rasi uli tepung

rehatkan adunan selama 5 hingga 10 minit...kesian kena buli...

sementara menunggu sapu majerin pada loyan.....hehee

saiskan doh anda dan susun sesuka hati anda..

sy susun dengan corak yg standard

untuk menambah keseronokan kita boleh letam badam, biji labu, biji matahari atau aper saja yg menjadi kegemaran anda

rehatkan doh dalam 1 hingga 2 jam bergantung kualiti doh anda....sy rehatkan doh hampir 2 jam


apabila doh dah mengembang pada tahap yg sesuai dan sapu campuran telur kuning dan susu cair..

ni dia...ready to oven

nilah hasilnya




Taraaaaa....Kita buat madunya plak

setengah inci butter

satu cawan susu cair dan gula perang

cairkan butter..masukkan gula perang...pastikan betul2 larut baru masukkan susu cair

masukkan esen vanila
didih biar pekat...semua proses ini menggunakan api kecil

siap untuk dinikmati...



sila lihat bawah untuk rujukan

 contoh yogurt yg sy guna....buah limau hanya sekadar hiasan


Kuali Mauri ( mauripan ) sy beli sepapan murah sikit....suka buat roti dan chokodok..( JJeput )

selamat mencuba...
salah silap harap maaf...kalu tok jadi roti sarang lebah sila 
rujuk ke kedai roti dan beli yg dah siap...heheee...gurau jer..

1 comments:

zamizi jusoh said...

cantik...nampak sedap tapi susah juga nok wat kalu tak faham mana ni

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | JCpenney Printable Coupons