Monday, 21 December 2015

Cara Buat Donat Ala Big Aplle

Cara Buat Donat Ala Big Aplle

Assalamualaikum.... takku sangka sy mmg berbakat dalam membuat donat..... Alhamdulillah
Setelah hampir satu jam duduk dekat kaunter Big Apple, sy dapat byk ilmu tentang donat, bukan cara buat donat tetapi menghargai donat. Ramai betul peminat donat di KB Mall dan di TESCO berbaris panjang untuk beli. Sy...sebijipun tak beli...dr sini sy berazam untuk menghasilkan donat hampir setaraf Big Aplle...dekat2 la tu....
Berikut beberapa langkah terperinci untuk menghasilkan donat....fehhh ...sedaaap..

Bahan2 yg diperlukan
1 kg gandum
1/2 peket mauripan
Air suhu bilik
Majerin
Shotening
Susu Tepung
Gula
Garam

Cara-Caranya

Bancuh mauripan..... setakat pengalaman sy... sepeket mauripan jika disukat dapat 2 sudu
tapi untuk ini hanya satu sudu besar kita guna.... bancuh dan kacau hingga betul2 larut...


 Apabila dah larut sepenuhnya tambah 4 sudu susu tepung. Pada asasnya ada susu untuk roti tetapi agak kurang berkhasiat...jadi sy ambil susu penuh krim....ader la kalsium...bagus untuk tulang.
Setelah larut...biarkan bancuhan tadi berehat. Yis akan membiak dengan baik.
Anda boleh tambah susu jika suka lemak.


Gandum satu kg tadi ambil setengah cawan untuk dusting....( bahasa melayu aper yer...)
2 Sudu besar gula

Lepas tu 1 sudu kecil garam halus.
Gaul dgn sudu sampai rata.

4 sudu besar majerin

2 sudu besar shortening

Ramas dengan tangan. Pastikan tangan anda bersih dan kering.

Taraaa... inilah hasilnya..

Asingkan dua bahagian ...sama banyak.

Bahagian yang tinggal masukkan bancuhan mauripan tadi..

Menggunakan mug yang sama...tambah satu lagi air... 
kira mcm seperti nak bersihkan mug

Gaul dengan menggunakan sudu... kacau
Adunan agak cair...ok tak aper inilah rahsianya
proses ini mcm nak perbanyakkan yis roti
Kacau lagi sehingga sebati air dengan tepung...
berketul sikit2 ...tak aper..

tambah tepung yg diasing tadi sikit2...kacau
tambah sikit2 kacau
sikit2 kacau
sikit2 kacau
sehingga tepung habis
adunan terasa sedikit berat.
Ui sedikit lagi denga senduk.... sudu takut bengkok plak


Uli dengan tangan pulak dalam 5 hingga 8 minit
Proses ini agak cerewat...tepung banyak melekat kat tangan
...jangan tambah tepung...
jika terlebih tambah adunan akan kerasss..... tak jadi doh nnt...


Rehatkan dia selama 10 hinnga 20 minit dengan menggunakan kain lembab
Cara bergantung kepada anda...sy ikut capai jer... pinggan nasi pun jadi

Ni dia adunan doh kita...menjadi 2 kali ganda...

Uli semula adoh tersebut dengan ringan... 
cara uli yg betul dan tepat akan menentukan kualiti doh

Pada ketika ini tiada sisa yg melekat kat tangan...
doh sudah masak

dustingkan dulang anda
bekas mengayak canggih ....

Buat bulat2...mcm ni..
sais... bergantung pada sais tangan anda... heheee


Setelah siap...dustingkan doh tadi sekali lagi



Rehatkan dia... tutup dengan dulang atau apa2..janji tidak terdedah

Doh kita akan naik buat kali kedua....ini satu lagi rahsia
roti atau donat menjadi gebu...rehat sebelum digoreng


Dengan menggunakan jari...sila buat lubang...dan goreng
jika tak suka buat lubang...lenyekkan sedikit dan goreng
Anda boleh masukkan inti kacang atau kaya dan goreng 
tetapi ia tak jadi donat tetapi roti goreng...heheheeee

sejatkan dia

sejukkan dia..

Celupkan dan hiaskan dia
untuk topping...sila ke kedai kek yg ader jual readymade dipping dounat
macam2 rasa ader..
yg sy ni ader 2 jer capochino dan manggo


tengok dan lihat dulu sebelum makan..

Tengok sekali lagi....ambik gambar...

Beberapa dekoration yg bleh dibuat

Hayati sebelum dimakan donat itu..

selamat mencuba...
jika tak menjadi...usaha lagi
usaha lagi
usaha lagi
Insya Allah menjadi...

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | JCpenney Printable Coupons